Mikael har arbetat som rektor, konceptansvarig för ledarskaps- och IT-pedagogsutbildningar och även som konsult i eget företag.
Mikael Parknäs har stor erfarenhet av skolledning, verksamhetsutveckling, digitalisering, ledarskap, lärmiljöer och skolbygge. Han är lärare i grunden och har jobbat som rektor i förskola och grundskola i 25 år. Han har även erfarenhet från näringslivet som chef inom försäljning och ledarskapsutveckling, med fokus på skola och sjukvård. 2014 Tilldelades Mikael priset ”Årets innovativa skolledare” för sina insatser inom digitalisering. Han var ansvarig för verksamhetsidé, bygge och start av Kvibergsskolan i Göteborg som öppnade 2019. Mikael är en flitigt anlitad föreläsare och skribent inom områdena digitalisering, framtidens skola och lärmiljöer. Nedan följer ett urval av uppdragsgivare:

Anställningar:

• Studierektor Nygårdsskolan Gbg
  • Rektor Askimskolan Gbg
  • Lärarförbundet LIABLearn
  • TBV (konceptansvarig för ledarskaps- och IT-pedagogsutbildningar)
  • UVAB Utbildning (eget företag)
  • Marks kommun konsult och rektor, förskolechef
  • Kungsbacka kommun rektor
  • Göteborgs kommun rektor
  • Processledare Paradis Produktion
    Datorn i Utbildningen (skribent)

Diverse föreläsningar om digitalisering:

• Skolforum
  • Västragötalandsregionen
  • Gotland
  • Mörbylånga
  • Höglandet IT
  • Skolledare Skaraborg
  • SETT Syd
  • HKR (Högskolan i Kristianstad)
  • Skolledare Botkyrka

Konsultuppdrag inom ledningsgruppsutveckling:

• Marks kommun
  • Kungsbacka kommun
  • Lunds Universitetssjukhus Region Skåne

Referensuppdrag

Ansvarig rektor för verksamhetsplan, bygge och inredning av Kvibergsskolorna

Som rektor i bland annat Göteborgs stad har Mikael tillägnat sig lång erfarenhet av ledning och styrning av utbildningsverksamhet. Han har haft en projektledande roll i arbetet med att utveckla nya utbildningsmiljöer i byggandet av Kvibergsnäs grundsärskola och Kvibergsskolorna (F-3 och 4-9). Skolorna stod klara 2018-2019. I den processen arbetade Mikael med koncept, hade ansvar för verksamhetsplan, vision, upphandling av inredning och teknik, samt för rekrytering av skolpersonal. På uppdrag av Göteborgs stad har Mikael även deltagit som pedagogisk- och lärmiljöexpert i programskedet för den nu pågående ombyggnaden och tillbyggnaden av Gärdsåsskolan i Göteborg. I sitt arbeta med dessa skolor tillskansade sig han erfarenhet av att driva skolbyggnation utifrån Göteborgs stads övergripande målsättningar och anvisningar. Arbetet omfattade även att kontinuerligt förankra planerna i Stadsdelsnämnden Östra Göteborg.

Utbildning

• 1993–1995: Den statliga rektorsutbildningen.

• 1975–1977: Mellanstadieärarutbildning med fördjupning i matematik, biologi och specialpedagogik

• 1969–1971: Treårigt gymnasium. Naturvetenskaplig linje.

Diverse kurser

1. Situationsanpassat ledarskap 2 dgr Gällöfsta. 2004